Máte dotaz? Napište nám na info@oveckarna.cz
Menu

Zbavte sa jednoducho bolestí chrbta a kĺbov

Zbavte sa jednoducho bolestí chrbta a kĺbov

Poznáte tú zväzujúcu bolesť chrbta, ktorá prichádza náhle, obmedzí vaše aktivity a nedá sa jej ľahko zbaviť? Táto bolesť prichádza opakovane a nečakane. Alebo vás chrbát práve netrápi, ale zato bolesť kolien je to, čo vás núti prekladať na inokedy pohybové aktivity? A keď sa rozhodnete, že túto bolesť pretrpíte, vytrpíte si potom dvojnásobnú dávku bolesti.????

Možno ani netušíte, že práve bolesť chrbta môže súvisieť s nesprávnym postavením panvy a bolesťami kĺbov, ako sú kolená alebo aj lakte. Napríklad ak trpíte bolesťami kolena a nohu odľahčujete, môže dôjsť k nesprávnemu postaveniu panvy, a to potom väčšinou spôsobuje nepríjemné bolesti chrbta. Alebo tiež problémy s krčnou chrbticou, môžu vyvolať prudké bolesti ramien alebo lakťov. MUDr. Josef Jodl uvádza: „Najčastejšie problémy bolestí chrbta sú v oblasti krčnej a bedrovej chrbtice, kĺbových štruktúr v panvových kostiach, šiji, ďalej sú to bedrové kĺby, kolenné, ramenné kĺby alebo tenisové lakte.” Spojitosť medzi kĺbmi a chrbticou je naozaj veľká, to je dôvod, prečo sme aj my spojili tieto dve témy. 

MUDr. Lachmann prízvukuje: „Je dôležité do svojho denného programu zaradiť pravidelné kompenzačné cvičenia.“ Predstavíme si niekoľko cvikov, ktoré vám pomôžu zmierniť bolesti chrbta a kĺbov. 

Zbavte sa jednoducho bolestí chrbta a kĺbov

CVIK 1: NATIAHNUTIE CHRBTICE, BOLESŤ CHRBTA

Ľahnite si na brucho, ruky si dajte pod ramená a napínaním lakťov tlačte hornú polovicu tela smerom hore do plného vzporu ležmo, podľa tolerancie bolesti. Je dôležité, že pri  tomto cviku majú byť panva, boky a nohy úplne uvoľnené a po celý čas je potrebné prirodzene dýchať. V maximálnom zdvihu umožnite dolnej časti chrbta prehnutie. V tejto polohe vydržte jednu alebo dve sekundy, potom sa vráťte do pôvodnej polohy. Zakaždým, keď opakujete tento pohyb, snažte sa zdvíhať hornú polovicu tela trochu vyššie, až kým vaše paže budú úplne napnuté, aby váš chrbát dosiahol plný rozsah extenzie (natiahnutia).

Keď sa náhodou počas vášho cvičenia bolesť prudko zväčšuje alebo sa presúva do miest ďalej od chrbtice alebo do dolných končatín, a keď toto zhoršenie pretrváva aj po cvičení, okamžite prestaňte cvičiť a o danom cvičení sa poraďte s fyzioterapeutom. 

Rýchla pomoc pri bolestiach chrbta je priloženie suchého tepla na oblasť bedier. Ako zdroj suchého tepla odporúčame bedrový pás z ovčej vlny, ktorý pripevníte suchým zipsom a vďaka elasticite vám nebráni v pohybe pri rôznych aktivitách.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=wfUo8_3Nv90

CVIK 2: UVOĽNENIE KRČNEJ CHRBTICE

Sadnite si vzpriamene na stoličku, pravú ruku dajte cez temeno hlavy nad ľavé ucho a pomaly urobte úklon hlavy doprava. Ľahko zatlačte hlavou do ruky počas 5 sekúnd. Potom sa nadýchnite a s výdychom uvoľnite hlavu, a pokračujte uvoľneným pohybom do úklonu k pravému ramenu. Opakujte 2–3x a vymeňte ruky. Počas cvičenia sa snažte nemať hlavu v predklone ani v záklone, netlačiť neprimerane rukou a nezadržiavať dych. Ideálne je robiť tento cvik na rovnej a pevnej stoličke a s prisadnutím dlane druhej, voľnej ruky. 

Pokročilejší cvičenci môžu využiť na cvičenie namiesto stoličky podložku, kde sa dá ideálne relaxovať, a využiť na to môžete napríklad náš valec z ovčej vlny, ktorý sa snaží predchádzať problémom s krčnou chrbticou. 

Video: https://www.youtube.com/watch?v=-B8m8t6S5fs&t=284s

Zbavte sa jednoducho bolestí chrbta a kĺbov
Zbavte sa jednoducho bolestí chrbta a kĺbov

CVIK 3: BOLESŤ KOLENA

Ľahnite si na brucho, hlavu si položte na bok, potom rovnakú nohu pokrčte v kolene. Chyťte si rukou priehlavok a snažte sa vyrovnať panvu. Panvu pritlačte na podložku. Pri tomto cviku sa snažte zatlačiť chodidlo do ruky a s výdychom priťahovať k sedaciemu svalu. Cvik niekoľkokrát opakujte a potom nohu uvoľnite. 

Video: https://www.youtube.com/watch?v=PIPWH4Buqnc

ODPORÚČANIA A POMÔCKY PRE ZDRAVÉ TELO

Bolesť kolien môže súvisieť tiež s plochými chodidlami. V našom predchádzajúcom článku sme si ukazovali niekoľko cvikov na chodidlá. Okrem toho sme vám odporučili kvalitnú ortopedickú obuv a pomocné ortopedické vložky, ktoré podporujú správne držanie klenby chodidla. 

Jednoduchým pomocníkom na problémy s chrbátom a kĺbmi sú suché teplé obklady, ktoré nájdete v Ovečkárni v podobe vlnených pásov a elastických ortéz, medzi ktorými nájdete bandáže na krk, rameno, koleno, lakeť, bedrá alebo zápästia. Na problémy s členkami sú ideálne naše elastické ponožky z ovčej vlny a na problémy s lýtkami a kŕčovými žilami elastické kompresné vlnené podkolienky.

Zbavte sa jednoducho bolestí chrbta a kĺbov

My z Ovečkárne odporúčame

Prečítajte si ďalej