Máte dotaz? Napište nám na info@oveckarna.cz
Menu

Prečo ortopédi varujú pred bolesťami nôh?

Prečo ortopédi varujú pred bolesťami nôh?

Prehliadate, že vás po celodennom státí bolia päty alebo vás pichá v prstoch? Ortopéd Tomáš Mundil varuje, že bolestivé signály nôh môžu viesť k vážnym zdravotným problémom. 

Aké problémy riešite najčastejšie vo vašej ordinácii?

„Pacienti  prichádzajú do mojej ordinácie s tým, že ich bolia nohy, majú problémy chodiť v obuvi a nevedia prejsť a zvládnuť to, čo v minulosti.“ 

V čom je väčšinou problém?

„Jedna tretina až polovica ich potiaží má súvislosť s chodidlami. Problém je väčšinou v poklesnutej klenbe.“ 

Ako môžeme tento problém vyriešiť?

„Poklesnutej klenbe môžeme pomôcť správnym postavením päty a do istej miery aj cvičením.“ 

Medzi následky tzv. spadnutej klenby patria zdravotné problémy ako sú bolesti päty, chodidiel a vznik plochých nôh, vbočeného palca alebo ostrohy na päte. Pretože na tieto neduhy existuje jednoduchá rada, ktorá znie „cvičenie, nosenie správnej obuvi a starostlivosť o chodidlá“, pripravili sme pre vás pár  cvikov, ktoré nezaberú veľa času a zvládnete ich cvičiť aj sami doma, a aj niekoľko odporúčaní.

BOLESŤ PÄTY

Bolesti päty môžu súvisieť s preťažením Achillovej šľachy, s ostrohou na päte a skrátením šliach nohy. Preto je dôležité naťahovať si chodidlá. 

Prečo ortopédi varujú pred bolesťami nôh?

Cvik 1: Naťahovanie chodidla

Postavte sa k stolu alebo sa mierne zaprite o stenu tak, aby ste mohli nohy voľne pokrčiť v kolenách. Vykročte nohou dozadu. Položte ju celú na zem, aby došlo k natiahnutiu Achillovky. Teraz nadvihnite pätu čo najvyššie hore, pretlačte dopredu, pokrčte koleno a klesajte. Čím viac je noha natiahnutá, tým viac sa precvičuje priestor medzi pätou a prstami. V tomto postavení môžete preniesť váhu na palcovú a na malíčkovú stranu, čím zväčšíte napätie a natiahnete presne tie svaly, ktoré potrebujete. 

Video: https://www.youtube.com/cvik1

Odporúčame pravidelné naťahovanie svalov, masáže nôh, relaxačné kúpele s využitím šumivých bomb do kúpeľa, teplé obklady na uvoľnenie svalového napätia. Využiť môžete hrejivé krémy a ponožky z ovčej vlny merino, o blahodárnych vlastnostiach tohto materiálu sme už niekoľkokrát hovorili.

PLOCHÁ NOHA

Plochá noha je deformácia nohy, pri ktorej sa znižuje pozdĺžna klenba nohy, vzniká v ktoromkoľvek veku. Problémy s plochými nohami môžu mať aj deti. Nasledujúci cvik hravo zvládnu aj deti.

Cvik 2: Stoj na špičkách a na pätách

Postavte sa na podložku (keď nemáte dostatočnú stabilitu, podopierajte sa ľahko napríklad o stôl, stenu alebo stoličku pred sebou) a zdvihnite sa na špičky, potom späť na zem a naopak dozadu na päty. Striedajte výpon hore a pozíciu postavenia sa na päty. 

Video: https://www.youtube.com/cvik2

V prvom rade riešime vhodnú obuv s mäkkou ohybnou podrážkou, ktorá bude stabilizovať pätu. MUDr. Vladimír Medek a Tomáš Musil sa zhodujú: „Keď je klenba spadnutá, je potrebné podporiť pozdĺžnu klenbu nohy, a to ortopedickými vložkami, ktoré sú vyrobené z rôznych materiálov, aby sa odľahčila noha.“ 

Prečo ortopédi varujú pred bolesťami nôh?

HALLUX

Halluxy sú komplexným postihnutím prednožia s poruchou postavenia palca. Ide o získanú deformitu, ktorá môže viesť až k operáciám. Aby sme sa vyhli operácii, je nevyhnutná prevencia.

Prečo ortopédi varujú pred bolesťami nôh?

Cvik 3: Uvoľňovanie chodidla

Prepletieme prsty na rukách s prstami na nohách tak, aby palec obkrúžil palec a bol v osi dlhej priehlavkovej kosti. Snažte sa rozťahovať prsty od seba a potom pomaly krúžte. Môžete robiť veľké krúžky v členku alebo malé krúžky. Začnite smerom od seba, potom smerom hore k sebe a dole. A palcom korigujete a vyrovnávate vystúpený kĺb haluxu. 

Video: https://www.youtube.com/cvik3

Veľký vplyv na vytvorenie deformity nazývanej tiež vbočený palec má nesprávne zvolená obuv a rozloženie váhy chodidla. Je potrebné, aby nosená obuv poskytovala dostatok priestoru pre chodidlo a hlavne pre prsty. U nás v Ovečkárni sa snažíme mať takú obuv, ktorá je zdraviu prospešná a poskytuje dostatok priestoru pre chodidlo. Medzi tieto produkty patria napríklad tenisky, baleríny alebo ortopedické papuče.

V ortopédii sa ako konzervatívna terapia používajú medziprstové korektory, a rovnako ako pri plochých nohách, aj ortopedické vložky.

Keby ste chceli vedieť viac o bolestiach chodidiel, pozrite sa do nášho blogu, kde sme sa v našich článkoch zaoberali problémami s chodidlami, ďalej opuchnutými nohami a „posvietili sme si“ aj na vbočený palec (hallux) či témou zdravej chôdze

 

Zdroj: 

Mgr. Iva Bílková, FYZIOklinika fyzioterapie s.r.o.

Vitalia: článek

Nemocnice Motol: www.fnmotol.cz/

Wikiskirpta: www.wikiskripta.eu/

Interní medicína pro praxi

Office yoga video 

Zdraví - Euro 

My z Ovečkárne odporúčame

Prečítajte si ďalej